プレスリリース
2024年1月31日

横浜コミュニティデザイン・ラボ、新たな地域コミュニティICT支援プロジェクト「デジタルデバイド解消に向けた地域のスマホサポーターの育成」を開始

NPO法人横浜コミュニティデザイン・ラボは、2024年1月に「デジタルデバイド解消に向けた地域のスマホサポーターの育成」をテーマに、新たなプロジェクトを開始しました。

デジタル技術の普及と共に生じる社会的課題、特に社会的孤立とデジタルデバイドの問題に対処することを目的とした研究開発プロジェクトで、デジタル技術に不慣れな高齢者などの市民が、日常生活においてスマートフォンを効果的に活用できるようになることや、デジタル技術の活用による情報格差の解消を目指しています。

この取り組みでは、若者を主な対象としてスマートフォン活用のサポート役として育成します。困難を抱える若者の社会参加の機会創出も目的の一つとして、地縁型の地域コミュニティや若者支援団体等との積極的な連携により事業を推進していきます。

プロジェクトは、富士通株式会社が、社員の応援したいNGO・NPOと持続可能な社会を実現することを目的に設置した助成金「戦略的コミュニティ投資」の支援を受けて実施します。

プロジェクトは、参加型ですすめていきます。関心がある個人・団体の参加・連携を歓迎します。

今後の活動については、横浜コミュニティデザイン・ラボの公式ウェブサイト、ちいさなデジタル推進室のSNS等でご確認いただけます。

<プロジェクト概要>

プロジェクト名:「デジタルデバイド解消に向けた地域のスマホサポーターの育成」プロジェクト
実施期間:2024年1月〜12月
実施主体:NPO法人横浜コミュニティデザイン・ラボ
事業パートナー:NPO法人MIKs
助成:富士通株式会社

STEP1:1月〜3月
・キックオフフォーラムの実施
・スマホサポーター養成講座のプログラム検討

STEP2:4月〜6月
・スマホサポーター養成講座の参加者の募集
・スマホサポーター養成講座の実施

STEP3:7月〜9月
・STEP2の振り返り
・スマホ教室のプログラム検討
・スマホ教室の実践

STEP4:10月〜12月
・次年度開催・継続実施に向けた振り返り
・活動報告


◎直近の活動
1月20日(土) スマホサポーター養成講座体験会
https://www.facebook.com/events/339298478984322/
https://peatix.com/event/3816631/

2月5日(月) 関内シニアクラブ スマホ・ICT活用講座
・JR関内駅前 セルテ3階で13時30分からシニアを対象にセミナーを開催します。

※関内シニアクラブは中区で中区で10年ぶりに新規に設立された老人クラブ。当日は約20人のメンバーに対して、スマホ活用、デジタル活用についてのセミナーを行います。
https://www.city.yokohama.lg.jp/naka/kusei/koho/fuototsushin/20230518154637991.html

【参考】

1)NPO法人横浜コミュニティデザイン・ラボのICT関連の取り組みについて
横浜コミュニティデザイン・ラボは、実践型の研究機関で、面白く、楽しいまちづくりを目指し、ICTを活用したまちづくりに取り組む非営利団体です。ここ数年、横浜市役所や区役所との協働による地域コミュニティ・シニア向けのICT支援などに取り組んできました。
https://yokohamalab.jp/ict/ (準備中)


2)ちいさなデジタル推進室とは

世代や立場を超えて、地域や社会のバリアフリー、健康で幸せな暮らしのあり方を求める、横浜コミュニティデザイン・ラボが「ちいさなデジタル推進」の可能性に着目して2019年から展開しているプロジェクト。 手を動かすコトの良さを体験できる機会づくり、デジタルツールの活用アイデアの研究・推進に取り組んでいます。
今回のプロジェクトでは以下の取り組みを担います。
・プロジェクトの広報
・プロジェクトに参加するメンバー・団体が、社会課題の解決を通して視座と経験値を高め、エンゲージメント向上を図ることによる継続した地域コミュニティ活動への参画の促進
・将来のビジネスにもつながるようなパートナーシップの拡大とネットワーキングのための参加インセンティブの設計・試行
・受益者の人数やインパクトのモニタリングによる活動成果の把握と、持続可能な事業モデル構築のための取り組み促進
https://note.com/little_room/

3)戦略的コミュニティ投資とは

富士通株式会社は、社会課題の解決に貢献するNGOやNPOを支援するために「戦略的コミュニティ投資」を2021年度に設立しました。2023年度は、国内外の同社グループ社員からの提案を基に、カナダ、トルコ、ドイツから各1件、ポルトガル、日本から各2件の計7件のプロジェクトが選ばれました。この助成金は、富士通の社会貢献活動の一環として、地域社会・クローバルの持続可能な発展に寄与することを目的としています。

4)なぜ情報格差(デジタルディバイド)の解消を目指すのか

○学びと社会参加・参画機会の平等化:情報コミュニケーション技術(ICT)の普及により、教育や社会参加の機会へのアクセスを平等にし、経済的・社会的な機会を拡大することが大切と考えます。
○社会的包摂の促進:デジタル技術へのアクセスを改善することで、高齢者や困難を抱える方々など、デジタル化から取り残されがちな層と社会の接点をつくることを目指します。
○緊急時の対応力向上:情報格差の解消は、緊急時や災害時の情報伝達や対応力を向上させることにも寄与します。
○デジタル化の恩恵の共有:全ての人々がデジタル化の恩恵を受けられるようにすることで、より公平で持続可能な社会を実現することが目的です。
これらの目的を達成するためには、スマホサポーター等のICT支援人材の育成、スマート機器の普及、インターネット上でのコミュニケーションの場づくり、無料でネットにアクセスできる端末の共有などが重要な手段となると考えています。

5)なぜ困難を抱える若者の参加・参画を推進するのか

若者がさまざまな理由で直面する困難は多岐にわたりますが、これらの困難を乗り越え、社会に積極的に参加することで自己肯定感を高めることができれば、若者自身の成長と地域社会の発展の両方に貢献できます。以下のような効果が期待されます。

○若者の能力開発と自己実現:プロジェクトへの参加は、若者に新たなスキルを身につける機会を提供し、自己実現の道を開きます。
○社会的認識と責任感の向上:若者が地域社会の課題に取り組むことで、社会的な認識と責任感が高まります。
○ポジティブな役割モデルの提供:若者が地域社会で積極的な役割を果たすことで、他の若者の地域社会への参画を推進するロールモデルとなります。
○地域社会への新たな視点の導入:若者は新鮮な視点と創造的なアイデアを地域社会にもたらし、革新的な解決策を生み出すことができます。

このプロジェクトを通じて、困難を抱える若者が社会参加の機会を得ることで、若者の自己肯定感を高めるとともに、社会包摂的な意識の醸成に取り組むことで、地域社会全体の活性化に貢献することを目指していきます。

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問い合わせ
NPO法人横浜コミュニティデザイン・ラボ(担当:杉浦・小林)
045-664-9009、info@yokohamalab.jp

Yokohama Community Design Lab Launches New Local Community ICT Support Project “Training Local Smartphone Supporters to Bridge the Digital Divide

Yokohama Community Design Lab, a non-profit organization, has launched a new project in January 2024 under the theme of “Training Local Smartphone Supporters for Bridging the Digital Divide.

This R&D project aims to address social issues that arise along with the spread of digital technology, particularly the issues of social isolation and the digital divide, by enabling citizens, including the elderly, who are unfamiliar with digital technology, to effectively use smartphones in their daily lives and The project also aims to eliminate information disparities through the use of digital technology.

In this initiative, young people will be trained as supporters of smartphone use, mainly targeting young people. One of the goals of the project is to create opportunities for young people with difficulties to participate in society, and the project will be promoted through active collaboration with local communities and youth support groups.

The project will be implemented with the support of “Strategic Community Investment,” a grant established by Fujitsu Limited with the aim of realizing a sustainable society with NGOs and NPOs that employees want to support.

The project will be carried out in a participatory manner. We welcome the participation and collaboration of interested individuals and organizations.

Please check the official website of Yokohama Community Design Lab and the SNS of Chiisana Digital Promotion Office for further information on future activities.

<Project Outline

Project name: “Training Local Smartphone Supporters to Bridging the Digital Divide” Project
Period: January – December 2024
Implementing Entity: NPO Yokohama Community Design Lab
Project partner: NPO MIKs
Grant from: Fujitsu Limited

STEP 1: January – March
Kick-off forum
Study the program for the smartphone supporter training course

STEP2: April – June
Recruit participants for the Smartphone Supporter Training Course
Implementation of the Smartphone Supporter Training Seminar

STEP3: July – September
Review of STEP2
Review of the Smartphone Classroom program
Practice the Smartphone Classroom

STEP4: October – December
Review for the next year’s event and continued implementation
Activity Report

◎Recent Activities
January 20 (Sat) Smartphone Supporter Training Workshop Trial Session
https://www.facebook.com/events/339298478984322/
https://peatix.com/event/3816631/

February 5 (Mon) Kannai Senior Club Smartphone/ICT Utilization Lecture
The seminar will be held for seniors from 1:30 p.m. on the 3rd floor of Certe in front of JR Kannai Station.

*Kannai Senior Club is a senior citizens’ club newly established in Naka-ku for the first time in 10 years in Naka-ku. On the day of the seminar, a seminar on smartphone utilization and digital utilization will be given to about 20 members.
https://www.city.yokohama.lg.jp/naka/kusei/koho/fuototsushin/20230518154637991.html

Reference

(1) ICT-related initiatives of the NPO Yokohama Community Design Lab
Yokohama Community Design Lab is a practice-oriented research institute and a non-profit organization that aims to create an interesting and enjoyable community, and is engaged in ICT-based community development. In the past few years, we have been working on ICT support for local communities and seniors in collaboration with Yokohama City Hall and ward offices.
https://yokohamalab.jp/ict/ (in preparation)

(2) What is Chiisana Digital Promotion Office?

This is a project that Yokohama Community Design Lab has been developing since 2019, focusing on the potential of “Chiisana Digital Promotion” to seek a barrier-free, healthy and happy life in the community and society beyond generations and positions. We are working to create opportunities for people to experience the benefits of hands-on activities, and to research and promote ideas for the use of digital tools.
The project will be responsible for the following activities
Publicizing the project
Promote ongoing participation in local community activities by enhancing the perspectives and experiences of members and organizations participating in the project through solving social issues and improving their engagement.
Designing and piloting participation incentives for networking and expanding partnerships that can lead to future business opportunities.
Monitoring the number of beneficiaries and impact of activities to understand the results and promote efforts to build a sustainable business model.https://note.com/little_room/

3) What is Strategic Community Investment?

Fujitsu Limited established “Strategic Community Investment” in FY2021 to support NGOs and NPOs that contribute to solving social issues. The projects were selected based on proposals from Fujitsu Group employees in Japan and abroad. The grants are intended to contribute to the sustainable development of local communities and the global community as part of Fujitsu’s social contribution activities.

(4) Why do we aim to eliminate the information gap (digital divide)?

○Equalization of opportunities for learning and social participation and engagement: We believe it is important to equalize access to education and social participation opportunities and to expand economic and social opportunities through the widespread use of information and communication technologies (ICT).
○Promoting social inclusion: By improving access to digital technology, we aim to create social contacts with those who are often left out of digitalization, such as the elderly and people with difficulties.○Improvement of emergency response capabilities: Bridging the information gap will also contribute to improving information transmission and response capabilities during emergencies and disasters.○Sharing the benefits of digitization: The goal is to create a more equitable and sustainable society by ensuring that all people can benefit from digitization.
We believe that the development of ICT support personnel such as smartphone supporters, the spread of smart devices, the creation of opportunities for communication on the Internet, and the sharing of terminals that allow free access to the Internet are important means of achieving these objectives.

(5) Why promote the participation and involvement of young people with difficulties?

Young people face a wide range of difficulties for a variety of reasons, but if they can overcome these difficulties and enhance their sense of self-esteem through active participation in society, they can contribute to both their own growth and the development of their communities. The following effects are expected.

♦Skill development and self-realization of young people: Participation in the project will provide young people with opportunities to acquire new skills and pave the way for self-realization.
♦Improvement of social awareness and sense of responsibility: As young people work on community issues, their social awareness and sense of responsibility will be enhanced.
○Provide positive role models: By taking an active role in the community, young people can serve as role models to promote other young people’s involvement in the community.
♦Introducing new perspectives to the community: Young people can bring fresh perspectives and creative ideas to the community and create innovative solutions.

Through this project, we aim to contribute to the revitalization of the entire community by giving young people with difficulties the opportunity to participate in society, thereby enhancing their sense of self-esteem and fostering a socially inclusive mindset.


Inquiries
NPO Yokohama Community Design Lab (Contact: Sugiura, Kobayashi)
045-664-9009, info@yokohamalab.jp